Avtal

Tilläggsisolering av vind

Allmänna villkor – vad gäller?

1. Bakgrund

1.1 Isolerab AB, 556848-4710, (”Isolerab”) erbjuder villaägare en helhetslösning för ett bättre inomhusklimat och lägre energikostnader. Isolerab hjälper sina kunder med isolering, mögelbehandling och ventilation.

1.2 Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) tillämpas när Isolerab utför någon av ovanstående tjänster åt en kund (”Kunden”) och gäller när Parterna hänvisat till dem eller på annat sätt avtalat att de ska gälla.

1.3 Kunden och Isolerab benämns gemensamt ”Parter” eller ”Part”.

2. Avtalet

2.1 Avtalet mellan Kunden och Isolerab utgörs av följande dokument

       1. mellan Parterna ingånget kundavtal (”Kundavtalet”);

       2. det av Isolerab tillhandahållna Besiktningsprotokollet;

       3. dessa Allmänna Villkor;

       4. Hantverkarformuläret – 17.

2.2 Ovanstående dokument benämns gemensamt ”Avtalet”. För det fall att handlingarnas innehåll inte överensstämmer har de ovan angivna dokumenten företräde enligt den ovanstående ordningen.

2.3 Isolerabs kunder utgörs uteslutande av privatpersoner varför konsumenttjänstlagen gäller för Uppdraget som omfattas av Avtalet.

2.4 Dessa Allmänna Villkor kan komma att ändras av Isolerab från tid till annan. Den senaste versionen av de Allmänna Villkoren finns alltid på Isolerabs hemsida https://www.isolerab.se. En ändring i de Allmänna Villkoren gäller endast för uppdrag som påbörjats efter att ändringen publicerades på hemsidan. Isolerab skickar en kopia av den senaste versionen av de Allmänna Villkoren till Kunden endast på Kundens begäran.

3. Uppdraget

3.1 Isolerabs verksamhet omfattar erhållande av följande tjänster:

       (i) isolering;

      (ii) mögelbehandling; samt

     (iii) ventilation.

3.2 Isolerabs uppdrag (vilken/vilka av ovanstående punkter som ska utföras, i vilken omfattning, preliminär tidplan m.m.) specificeras i Kundavtalet och benämns här fortsatt ”Uppdraget”.

3.3 Besiktning
Innan avtal ingås mellan Parterna genomför en besiktningsman från Isolerab alltid en kostnadsfri besiktning av Kundens fastighet i syfte att bedöma Kundens behov. Kunden erhåller i samband med sådan besiktning ett besiktningsprotokoll samt muntlig återkoppling kring rekommendationer/åtgärdsplan (”Besiktningsprotokollet”).

4. Isolerabs ansvar och förpliktelser

4.1 Isolerabs åtagande m.m.

4.1.1 Uppdraget ska av Isolerab utföras med den fackmannamässighet, effektivitet och omsorg som kan förväntas av ett företag med gott anseende i branschen och i övrigt på det sätt som anges i Avtalet.

4.1.2 Isolerab ska på eget initiativ fortlöpande lämna information som Isolerab inser, eller borde inse, är av väsentlig betydelse för Kunden.

4.1.3 Isolerab innehar en för branschen relevant ansvarsförsäkring för all verksamhet som omfattas av Avtalet.

 

4.2 Friskrivning ventilation

4.2.1 Om Isolerab inte inom ramen för Uppdraget har anlitats för att genomföra ventilationsarbeten i Kundens hus tar Isolerab inget ansvar för övertryck/undertryck i Kundens hus, såsom luftotätheter och förhållanden i värmesystem/ventilation som kan påverka tryckbilden i huset. I sådana fall ansvarar Kunden för att ventilationen i huset är funktionell, erforderlig och uppfyller aktuella normer. För undvikande av tvivel svarar Isolerab således inte för förseningar, tillkommande kostnader, skada etc. kopplade till brister i ventilationen som Kunden ansvarar för enligt denna punkt.

4.2.2 För det fall ventilation omfattas av Uppdraget ansvarar Isolerab för rekommendationer och utfört arbete i enlighet med villkoren som framgår av Avtalet.

 

4.3 Ansvar vid fel och dröjsmål

4.3.1 Skadestånd på grund av Isolerabs dröjsmål eller fel i Uppdraget ska aldrig kunna omfatta förlust i näringsverksamhet.

4.3.2 Isolerab ansvarar i övrigt för fel och dröjsmål i enlighet med Hantverkarformuläret – 17 och konsumenttjänstlagen.

5. Tidplan och följder vid förändring

5.1 Isolerab och Kunden bestämmer gemensamt startdatum och tid för utförande av Uppdraget. Preliminärt datum anges i Kundavtalet och fastslås sedan genom dialog mellan Parterna och bekräftas skriftligen av Isolerab.

5.2 Om Kunden i) åsidosätter sina förpliktelser i punkt 6.1–6.3 eller ii) senare än en vecka innan överenskommet startdatum infaller meddelar att Kunden önskar ändra/flytta aktuellt startdatum kan Isolerab komma att framställa krav mot Kunden motsvarande den förlust Isolerab gör till följd av att Isolerab underlåtit sig att ta på sig annat arbete eller på grund av att Isolerab på annat sätt har inrättat sig efter Uppdraget. För undvikande av tvivel har Isolerab vid situationer i enlighet med i) ovan även rätt till skälig tidsförlängning.

5.3 Om Kunden meddelar att denne önskar ändra/flytta aktuellt startdatum bestämmer Parterna gemensamt ett nytt startdatum vilket bekräftas skriftligen av Isolerab.

5.4 Kunden har rätt att avbeställa arbetet innan det avslutas mot ersättning till Isolerab enligt konsumenttjänstlagens bestämmelser. Kunden är införstådd med att Isolerab efter att Avtalet ingåtts lägger ned tid på planering för genomförande av Uppdraget för Kundens räkning. Om Kunden senare än en vecka innan överenskommet startdatum avbeställer Uppdraget är Kunden medveten om att Kunden, utöver ersättning för Isolerabs planeringsarbete med anledning av Uppdraget, även kan komma att krävas på ersättning för den förlust som Isolerab orsakats då Isolerab underlåtit sig att ta på sig annat arbete eller på grund av att Isolerab på annat sätt har inrättat sig efter Uppdraget.

5.5 Kunden har, oaktat vad som anges ovan, ångerrätt i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kunden har således, med de undantag som följer av ovan angiven lag, rätt att frånträda Avtalet genom att till Isolerab lämna eller sända tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då Avtalets ingås. Lämpligast är att lämna sådant meddelande genom att fylla i av Isolerab, i samband med Avtalets tecknande, tillhandahållet standardformulär för nyttjade av ångerrätten, sådant formulär återfinns även på Isolerabs hemsida www.isolerab.se, och lämna detta till Isolerab.

6. Kundens ansvar och förpliktelser

6.1 Kunden ska aktivt verka för att Uppdraget kan genomföras på avsett sätt. I detta omfattas bl.a. att Kunden tillser att Isolerab får erforderlig tillgång till Kundens hus och de utrymmen som Isolerab behöver komma åt för att kunna utföra Uppdraget samt att Kunden tillser att aktuell vind är tömd.

6.2 För det fall Kunden får förhinder eller annars vill ändra överenskommet startdatum (se punkt 5.1) åtar sig Kunden att meddela Isolerab detta senast en vecka före aktuellt datum infaller, varefter Parterna gemensamt överenskommer om nytt datum.

6.3 Kunden ska vidare tillhandahålla Isolerab den information som Isolerab kan behöva och som är nödvändig för Uppdragets genomförande, vilket omfattar att fortlöpande lämna information till Isolerab som Kunden inser, eller borde inse, är av sådan art.

6.4 Isolerab ansvarar inte för värdeföremål eller för Kundens nycklar för det fall Kunden väljer att ge Isolerab tillgång till Kundens hus genom att i) lämna ut nyckeln till tredje man eller ii) placera nyckeln gömd på fastigheten eller dylikt förfarande. För undvikande av tvivel ansvarar Isolerab i enlighet med gällande rätt för det fall Kunden lämnar nyckel direkt till anställd inom Isolerab.

6.5 Kunden ska för Uppdragets utförande ersätta Isolerab i enlighet med punkt 6 i dessa Allmänna Villkor samt vad som i övrigt följer av Avtalet.

7. Ersättning och dröjsmålsränta

7.1 Kunden ska ersätta Isolerab med avtalat fast pris enligt Kundavtalet.

7.2 Isolerab ska fakturera Kunden efter färdigställt arbete. Kunden ska betala fakturan inom tio dagar från fakturans utställandedatum.

7.3 För undvikande av tvivel tillämpas i övrigt vad som anges i Hantverkarformuläret – 17 punkt 10 och 11.

7.4 Om Kunden betalar för sent utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen, dvs. den vid varje tidpunkt gällande referensräntan med tillägg av 8 procent och från den dag som infaller 30 dagar efter fakturadagen.

7.5 Isolerab har rätt att ta ut en faktureringsavgift om 45 kronor per utställd faktura/påminnelsefaktura.

 

8. Tillägg och ändringar i Uppdraget

8.1 Kunden har rätt att begära tillägg och ändringar i Uppdraget.

8.2 Isolerab har rätt att göra avbrott i utförandet av Uppdraget i avvaktan på återkoppling från Kunden avseende av Parterna uppmärksammade tilläggsarbeten.

8.3 Vid ändrings- och tilläggsarbeten överenskommer Parterna gemensamt om fast pris för dessa tillkommande/ändrade åtgärder. Fakturering av sådana arbeten sker i enlighet med punkt 6.2.

9. Garanti

9.1 Ansvarsgaranti

Isolerab är dedikerade till att säkerställa högkvalitativt arbete och kundnöjdhet. Därför lämnar Isolerab en treårig ansvarsgaranti på av Isolerab utförd installation av levererade produkter på följande villkor:

(i) Garantin gäller endast för av Isolerab:s installatörer felaktigt utfört montagearbete av produkter som är inköpta av Isolerab, dvs. garantin omfattar aldrig montage av produkter Kunden själv införskaffat.

(ii) Garantitiden löper från fakturadatum.

(iii) Garantin förutsätter att Kunden utfört underhåll enligt Isolerabs skötselråd; dvs. att en gång om året se över vinden och vid eventuella avvikelser ta kontakt med Isolerab.

(iv) Garantin täcker inte skador som uppstår på grund av felaktig användning eller felaktig hantering av produkterna efter installationen.

(v) Garantin gäller inte för montage i miljö som är påverkad av övertryck/undertryck i Kundens hus, för det fall annat inte följer av Avtalet.

(vi) För att anspråk på garantin ska vara giltig måste eventuella avvikelser och anspråk rapporteras till Isolerab i skriftlig form inom skälig tid efter att de upptäckts.

(vii) Isolerab förbehåller sig rätten att inspektera och utvärdera eventuella garantianspråk innan åtgärder vidtas samt rätten att, för det fall sådan inspektion visar att anspråket inte omfattas av garantin, ta betalt enligt Isolerabs ordinarie debitering för platsbesök och åtgärder.

9.2 Produktgaranti

Vid installation av ventilation erhålls produktgaranti från aktuell leverantör av ventilationsutrustningen och i enlighet med dennes vid var tid gällande garantivillkor.

10. Personuppgifter

10.1 Kunden ger genom dessa Allmänna Villkor Isolerab rätt att registrera och på andra sätt behandla samtliga personuppgifter hänförliga till Kunden, såsom personers kontaktuppgifter, som framgår eller kan komma att framgå av Uppdraget och dess genomförande.

10.2 Behandling av sådana personuppgifter får enbart ske i den utsträckning det är nödvändigt för att Isolerab ska kunna fullfölja sina åtaganden och sitt ansvar i Uppdraget och enligt Avtalet.

10.3 Isolerab behandlar personuppgifter i enlighet med vid var tid gällande integritetspolicy vilken finns tillgänglig på www.isolerab.se

11. Underentreprenörer

11.1 Isolerab har rätt att använda underentreprenörer för utförande av hela eller delar av Uppdraget.

11.2 Isolerab ansvarar, i förekommande fall, mot Kunden för sina underentreprenörers arbete som för eget arbete.

12. Meddelande

Alla meddelanden enligt detta Avtal ska lämnas personligen, genom bud, rekommenderat brev, mejl eller sms till Parternas angivna eller senare ändrade kontaktuppgifter i Kundavtalet.

13. Tillämplig lag och tvister

Avtalet ska regleras av, tolkas och fullgöras i enlighet med svensk lag. Eventuella tvister ska lösas i svensk domstol med tingsrätt som första instans.

Garanti

Produktgaranti

Vid installation av ventilation erhålls produktgaranti från aktuell leverantör av ventilationsutrustningen och i enlighet med dennes vid var tid gällande garantivillkor.

Ansvarsgaranti

Isolerab är dedikerade till att säkerställa högkvalitativt arbete och kundnöjdhet. Därför lämnar Isolerab en treårig ansvarsgaranti på av Isolerab utförd installation av levererade produkter på följande villkor:

(i) Garantin gäller endast för av Isolerab:s installatörer felaktigt utfört montagearbete av produkter som är inköpta av Isolerab, dvs. garantin omfattar aldrig montage av produkter Kunden själv införskaffat.

(ii) Garantitiden löper från fakturadatum.

(iii) Garantin förutsätter att Kunden utfört underhåll enligt Isolerabs skötselråd; dvs. att en gång om året se över vinden och vid eventuella avvikelser ta kontakt med Isolerab.

(iv) Garantin täcker inte skador som uppstår på grund av felaktig användning eller felaktig hantering av produkterna efter installationen.

(v) Garantin gäller inte för montage i miljö som är påverkad av övertryck/undertryck i Kundens hus, för det fall annat inte följer av Avtalet.

(vi) För att anspråk på garantin ska vara giltig måste eventuella avvikelser och anspråk rapporteras till Isolerab i skriftlig form inom skälig tid efter att de upptäckts.

(vii) Isolerab förbehåller sig rätten att inspektera och utvärdera eventuella garantianspråk innan åtgärder vidtas samt rätten att, för det fall sådan inspektion visar att anspråket inte omfattas av garantin, ta betalt enligt Isolerabs ordinarie debitering för platsbesök och åtgärder.

Fler tjänster

Besiktningsmän hos Isolerab
Tilläggsisolering av vind
Mögel på vinden